جدیرترین اخبار :
  • همه موظف به ارائه خدمات به سرمایه گذاران هستیم مناطق آزاد جای جذب سرمایه و بویژه جذب سرمایه گذاری خارجی است
  • تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران در دستور کار است
  • توسط معاون اول رییس جمهور؛ تصویب‌نامه مجوز ورود خودروهای نو به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • گزارش اقدامات مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور
  • بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

۱۰ پیشنهاد برای اجرای توافق‌نامه سه‌جانبه چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/08/02 | تعداد بازید :2957
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران در اجرای کامل موافقت‌نامه چابهار را تشریح کرد. به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار که با حضور مدیران ارشد افغانستان و هند برگزار شد، گفت: تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به‌ویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل‌ونقل چندوجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب بخشی از پیشنهادهای ایران است.

وی ادامه داد: ایجاد اتحادیه حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای با مشارکت بخش‌خصوصی کلیه کشورها، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، مشارکت و سرمایه‌گذاری چندجانبه برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی منطقه، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر بر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل‌ونقل چندوجهی به‌منظور تسهیل ترانزیت از دیگر پیشنهادهای ایران است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اعلام این مطلب که به‌واسطه توافق‌نامه چابهار از ظرفیت ایران، هند و افغانستان برای صادرات کالا به هند استفاده خواهد شد از واگذاری اپراتوری بندر چابهار طی دو هفته آتی به هند خبر داد. وی افزود: طی دو هفته آینده شاهد امضای قرارداد رسمی بهره‌برداری از بندر چابهار از سوی شرکت IPGL هند خواهیم بود. راستاد تصریح کرد: ما در ایران به دنبال جذب سهم بیشتری از بار هند به مقصد چابهار هستیم تا مزیت رقابت بندر چابهار و کریدور شمال به جنوب با امضای موافقت‌نامه ارتقا یابد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات بانکی دو کشور ایران و هند برای بهره‌برداری از قرارداد چابهار چه تمهیداتی را در نظر گرفته است، گفت: کشور هند ضمانت‌نامه بانکی حسن اجرای تعهدات بانکی را به ایران ارائه کرده است.

همچنین در ادامه این نشست سه‌جانبه، معاون حمل‌ونقل افغانستان با تاکید بر اینکه توسعه ترانزیت نیازمند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی میان کشورها است، گفت: برای اجرای کامل موافقت‌نامه چابهار نیازمند ایجاد چارچوب‌های قانونی لازم هستیم. امام‌الدین وری‌ماچ گفت: همکاری سه کشور باعث رشد اشتغال و توسعه پایدار کشورها می‌شود. با توجه به اهداف توسعه پایداری که سازمان ملل متحد طراحی و به کشورها ابلاغ کرده است امضای موافقت‌نامه چابهار می‌تواند از این دست همکاری‌ها به‌شمار رفته و زمینه رشد کشورها را فراهم کند. وزیر حمل‌ونقل افغانستان در ادامه توضیح داد: در ۱۶ سال گذشته افغانستان کانون روابط اقتصادی با کشورهای همسایه بوده است و همچنین از نظر جغرافیایی جزو کشورهای بدون ساحل است که امیدوارم بتوانیم با امضای این موافقت‌نامه پلی بین روابط کشورها باشیم و بار را به‌صورت آسان عبور دهیم. این مقام مسوول تصریح کرد: در اجرای کامل موافقت‌نامه چابهار نیازمند ایجاد چارچوب‌های قانونی لازم هستیم، به همین دلیل افغانستان مشتاقانه و با مشارکت ایران و هند و بخش‌های خصوصی سعی در انعقاد این توافق دارد. وری‌ماچ همچنین گفت: توسعه ترانزیت نیازمند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی میان کشورها است که این موضوع در اجلاس اخیر آر.سی. سی نیز بررسی شد و ما به‌دنبال بهبود تزانزیت از مسیر افغانستان هستیم. وی افزود: طرح‌‌های توسعه سه کشور و اجرای رضایت‌بخش موافقت‌نامه چابهار از اهداف اصلی توسعه حمل‌ونقل این کشور به شمار رفته و با این موافقت‌نامه شاهد روند رشد تجارت در منطقه خواهیم بود. به همین دلیل به همکاری خود با ایران و هند برای راه‌اندازی کریدور چابهار ادامه خواهیم داد.

قائم‌مقام وزیر امورخارجه هندوستان نیز با اعلام اینکه هند به تعهد خود به اجرای موافقت‌نامه چابهار پایبند است گفت: هندوستان مشتاق است تا راه‌آهن مشهد-هراز و چابهار- زاهدان زودتر به بهره‌برداری برسد. تیرو مرتی در نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان گفت: چابهار کانون حمل‌ونقل منطقه محسوب می‌شود و به همین دلیل همکاری با ایران برای ما حائز اهمیت است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه کشتیرانی شریان حیاتی کشورها محسوب می‌شود، گفت: اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-هراز و چابهار- زاهدان را خواستاریم و بی‌صبرانه منتظر بهره‌برداری از این دو پروژه هستیم. قائم‌مقام وزیر خارجه هندوستان در ادامه گفت: چابهار در مسیر آسیای میانه قرار دارد که می‌توانیم فعالیت‌های ترانزیتی خود را در این بندر متمرکز کنیم. مرتی همچنین اعلام کرد رالی اتومبیلرانی INSTC امسال اجرا می‌شود که از مسیر چابهار است که این کریدور چابهار را تثبیت و موافقت‌نامه را تقویت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ریزه‌کاری‌هایی ممکن است سرعت پیشرفت را کند کند اما هرچقدر دقت کار در ابتدا بیشتر باشد در ادامه مطمئن‌تر پیشرفت خواهیم کرد. قائم‌مقام وزیر امورخارجه هندوستان همچنین تصریح کرد: باید مناسبات به‌صورت گام‌به‌گام باشد و هند تعهد خود را به اجرای موافقت‌نامه چابهار اعلام می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل